Historik över bogserbåten
TRESUND

1870: Byggd vid Eriksbergs varv som ångslupen Emma med en ångmaskin på 15 hk.

Förstora bilden

1903: Inköptes till Flåsjön i Jämtland 1905. Flyttades till Strömsund. Passagerarångare i Ströms Vattudal.

1912: Ombyggd och förlängd. Ny panna och maskin från Karlstads Mekaniska Verkstad. Effekt 60 hk.

1913: Namnet ändras till Strömsund I.

1915: Passagerarångare, ägare Per Jönsson.

1917: Ny sysselsättning huvudsakligen som timmerbogserare.

1919-22: Ångbåts AB Strand-Gårdnäs.

1931: Ägd av Ströms Industri & Transport AB. (Hur länge är okänt.)

Förstora bilden

1932: Upplagd.

1946-47: Inköpt till Ångermanälvens Flottningsförening och fraktad över land i två delar till Rossöns Varv vid Faxälven. Förskeppet skrotat och större delen av spanten och bordläggningen förnyad. Ny överbyggnad. Insatt på Hornavan som timmerbogserare och omdöpt till Tresund.

1960: Ångmaskinen utbytt mot en 8-cylindrig rak Deutz-dieselmotor på 230 hk. Ny styrhytt.

1978: På slipen i Tresund.

198?: Köpt av Sjömaskiner i Haninge för en spottstyver och fraktad tillsammans med ett 20-tal andra timmerdragare från den numera nedlagda Flottningsföreningen till Stockholm. Såld till en I Frost. Omdöpt till Bergvik. (Skall innan, enligt uppgift, en kort tid hetat Kvarten.)

1985: Registrerad i fartygsregistret för första gången den 21 maj av nya ägaren. Ekenslunds Transport och Leasing AB, Norrtälje.

1995: Den 16 oktober såld till R Claesson Entreprenad, Norrtälje som hamnbogserare och isbrytare.

2001: Den 20 februari såld till privatpersonen Kenneth Stenström, Stockholm som fritidsbåt. Kajplats i Hammarbyhamnen.

2005: Slipdragen vid Pampas Marina för bottenbesiktning och mätning. Båten har inte varit på land på mycket länge, som synes. Den18 december slutligen såld till BBS Båt & Bogserservice, Leksand.

2006: Under vintern liggande vid kaj på Långholmen. Elsystemet avlägsnat i sin helhet.

Den gamla motorn utbytt mot en Scania DSI 11 på 330 hk . Återigen slipdragen och bottenventilerna igensvetsade. Båten är försedd med kölkylning.

 

Ny, vattentät akterpikslucka. Den gamla var bara ett uppskuret hål med en täckplåt.

Vid midsommartiden bogserad till Hässelmara på Ornö i Stockholms Södra Skärgård av bogserbåten Holmen.

Renoveringen fortsätter.

I oktober torrsättning vid Ornö Varv.

2007: Skrov och däck helblästrade och ommålade.

2008: I sjön.